Projektowanie w stylu eko - 550 milionów opakowań rocznie! [ZDJĘCIA]
Pomarańcz, głęboka czerwień, kobalt, fiolet – półki w sali pokazowej Masterchem mienią się wszystkimi kolorami tęczy. Jeśli chodzi o pojemność, też jest w czym wybierać. Przedsiębiorstwo współpracuje z czołówką popularnych w Polsce firm: Bielenda, Ziaja, Tołpa, Lirene, Yope, Perfecta, Soraya. Połowa produkcji to marki własne klientów – opakowania dla serii wypuszczanych m. in. w Lidlu, Biedronce, Rossmanie.
Zdobywca kontynentów
Nie samymi pachnidłami Masterchem stoi. Oprócz opakowań dla branży chemicznej czy kosmetycznej jest spożywcza, farmaceutyczna, samochodowa, rolnicza. – Nie szufladkujemy się, dzięki temu mamy szeroki portfel klientów i nie jesteśmy skazani na sezonowość. Działamy wszędzie tam, gdzie można zastosować opakowanie z tworzywa sztucznego PET. Obsługujemy 1400-1500 firm rocznie – komentuje Piotr Wasilewski, prezes Masterchem Logoplaste.
Drugi człon do nazwy firmy doszedł niedawno, dzięki wejściu we współpracę z gigantem w branży opakowań. Logoplaste obsługuje takie marki jak Danone, L’oreal czy Johnson&Johnson. Masterchem ma dostęp do zaawansowanych technologii doświadczonego partnera, rozwoju, możliwości wymiany wiedzy.
Blisko 60 proc. wyrobów Masterchem wyjeżdża za granicę – do Holandii, Włoch, Belgii, Izraela, Skandynawii. Finalne wyroby, które zjeżdżają z taśmy w Zielonej Górze można spotkać na całym świecie.
Sky is the limit
Opakowania Masterchem Logoplaste to prawdziwe designerskie cudeńka. Przedsiębiorstwo ma możliwość wykreowania wszystkiego, o czym marzy klient. Marketingowcy prześcigają się w pomysłach. Decydującym czynnikiem jest jednak cena i nierzadko klient rezygnuje z wymyślnego projektu opakowania na rzecz prostszych form. Niebagatelne znaczenie ma tu również ekologia. Proekologiczne działania są wizytówką firmy, a działanie w zgodzie z naturą towarzyszy pracownikom na każdym etapie produkcji. Wszystko funkcjonuje w zgodzie z europejskimi normami. - 25 proc. opakowań, które są w obiegu ma do roku 2023 pochodzić z recyklingu. Jedną z najważniejszych zasad ekoprojektowania opakowań z tworzyw sztucznych jest stosowanie jasnych kolorów do ich produkcji. Staramy się odwodzić klientów od bezzasadnego stosowania barwionych butelek na rzecz tych transparentnych. Generują mniej odpadu i istnieje możliwość ponownego użycia opakowania – wyjaśnia P. Wasilewski.
Opakowania, które są czarne lub mają inne bardzo ciemne kolory oparte o barwnik „carbon black”, mogą dezorientować inteligentne urządzenia do sortowania, prowadząc tym samym do obniżenia poziomu recyklingu. Czarny barwnik, który do produkcji wykorzystuje Masterchem opakowań jest bezsadzowy, tym samym maszyny sortujące nie mają problemu z rozpoznaniem danej butelki czy słoika. Firma stosuje pochodzące z recyklingu tworzywo PET. Odwodzi również klientów od stosowania etykiet termokurczliwych na całej powierzchni opakowania. Sugeruje raczej stosowanie kleju do etykiet, co umożliwia rozdzielenie etykiety na etapie procesów recyklingu.
Ściana chwały
Zresztą tendencję proekologiczną da się zauważyć również w wyglądzie butelek i słoików.
Z pewnością współczesny klient nie jest konserwatywny. Rynek bezustannie jest stymulowany nowymi rozwiązaniami. W naszym segmencie można zaobserwować dużą dynamikę – komentuje P. Wasilewski, u którego aktualne trendy nierzadko wywołują uśmiech. Producent potrafi zamówić osobne opakowanie do nawozu dla bratków i osobne dla róż, mimo że skład jest taki sam. Taka tendencja na rynku – produkt ma być dedykowany.
W sali pokazowej, oprócz butelek i słoików, można obejrzeć dyplomy i nagrody. Są tu m. in. Diamenty Miesięcznika Forbes, Orły Wprost, Gazele Biznesu czy certyfikaty „Liderzy Przedsiębiorczości”. To efekt pracy dwóch pokoleń. Firma stawiała pierwsze kroki na początku lat 90. Dziś jest gigantem, korzysta z najwyższej jakości japońskich, niemieckich i austriackich maszyn. Na miejscu jest dział narzędziowy z innowacyjnym biurem konstrukcyjnym i doskonale wyposażonym zapleczem technicznym. Firma dąży do zwiększania elastyczności swej oferty poprzez dostarczanie kompleksowego, przetestowanego rozwiązania opakowanie – zamknięcie w szerokiej ofercie rozwiązań. W tym celu w 2016 r. uruchomiła dział produkcji wtrysku detali.
W dziale kontroli jakości przez całą dobę pracują specjaliści, by wszystkie produkty, które schodzą z zielonogórskiej taśmy spełniały europejskie standardy jakości. Przez lata działalności zdążyli się rozrosnąć tak mocno, że zaczyna ich ograniczać przestrzeń. Po głowie chodzi ekspansja, kolejna lokalizacja i migracja z grupą produktów.
Liczą się relacje
W firmie znajdziemy zapaleńców rowerów, w tym prezesa. – Tworzymy przyjazne środowisko. Wspieramy sport – młodzików w piłce nożnej, drużynę Lechii Zielona Góra. Od lat jesteśmy sponsorem cyklu wyścigów rowerowych Grand Prix Kaczmarek Electric. Działa team rowerowy czy drużyna biegowa – wymienia P. Wasilewski.
Przepis na sukces? Prezes Piotr Wasilewski odpowiada bez zastanowienia: konsekwencja, optymizm, wiara w to, że się uda, otaczanie się ludźmi z odpowiednim nastawieniem i budowanie długotrwałych relacji z klientami, partnerami, pracownikami.
https://wiadomoscizg.pl/informacje/projektowanie-w-stylu-eko-550-milionow-opakowan-rocznie-zdjecia#sigProId067ca68b0d
(ah)