Zielona Góra stanie się Europejskim Centrum Elektromobilności
Europejskie Centrum Elektromobilności w założeniach ma tworzyć przestrzeń dla rozwoju technologicznego województwa lubuskiego, ale i kraju przez między innymi wdrożenie nowoczesnego systemu edukacji specjalistów od elektromobilności oraz stworzenie kompleksowego systemu wsparcia dla innowacji.
- Chciałbym podziękować sygnatariuszom podpisanego w środę (30.06) listu intencyjnego za zaangażowanie - mówi Bartosz Kubik, prezes Grupy EkoEnergetyka S.A - W trakcie debaty partnerów Europejskiego Centrum Elektromobilności padło wiele deklaracji, które – w co bardzo wierzę – przełożą się na wspólne zbudowanie solidnych podstaw pod rozwój polskiej i europejskiej elektromobilności. To bardzo ważne, bo w Polsce wciąż jest mało wiedzy dotyczącej tej sfery gospodarki. Właśnie dlatego konieczne jest pracowanie nad jakością rozwiązań i wpasowaniem naszego kraju w ten światowy trend.
Uroczyste podpisanie porozumienia poprzedziła debata ekspertów dotycząca tego, w jaki sposób Polska może wykorzystać rozwój tej nowoczesnej dziedziny gospodarki. - W szczególny sposób pragnę podziękować ekspertom, którzy osobiście przyjechali do polskiej stolicy elektromobilności, czyli Zielonej Góry – dodaje B. Kubik. - Cieszę się, że wszyscy jesteśmy zgodni co do jednego - elektromobilność wymaga kompleksowego wsparcia, systemu uwzględniającego potrzeby zarówno firm, jak i instytucji, zaplecza finansowego, pozwalającego konkurować z globalnymi potentatami oraz – co najważniejsze – wykwalifikowanych ludzi, rozumiejących elektromobilność.
fot. Piotr Jędzura
Debaty o elektromobilności
Podpisanie listu intencyjnego zapoczątkowało projekt Europejskiego Centrum Elektromobilności (ECE) w Zielonej Górze. Wydarzeniu towarzyszył cykl debat w ramach Europejskiego Kongresu Elektromobilności.
Czeka nas dużo pracy
Elektromobilność się rozpędza, co daje nieograniczone możliwości w rozwoju biznesowym.
-Bez stworzenia odpowiedniego ekosystemu rozwój elektromobilności będzie fragmentaryczny i nie osiągnie spodziewanego tempa – przekonywał Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
Krzysztof Domarecki, prezes Funduszu Fidiasz EVC mówił, że perspektywa, którą daje Zielony Ład jest obecnie mało korzystna dla Polski. - Czeka nas dużo wspólnej pracy, żeby tę perspektywę ekonomiczną poprawić. Najważniejsza rozgrywka w tym momencie to przechwycenie wartości dodanej. Tylko wspólne skoordynowane działania mogą w tym pomóc – tłumaczył.
W imieniu Miasta Zielona Góra list intencyjny podpisał prezydent Janusz Kubicki.
fot. Piotr Jędzura
Wydarzenie można obejrzeć na FB i Youtube Polska Izba Rozwoju Elektromobilności i www.ece.global
W debacie udział wzięli:
* prof. dr inż. Wojciech Myślecki,
* Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji, Konfederacja Lewiatan,
*Artur Konarski prezes Zarządu EvoBus Polska
*Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers,
*Krzysztof Domarecki - główny akcjonariusz grupa Selena, prezes Funduszu Fidiasz EVC
*Wojciech Hann, prezes Zarządu Bank Ochrony Środowiska S.A.
*Krzysztof Mech, asystent Prezesa Rady Ministrów
*Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
*Mateusz Figaszewski, Solaris Bus & Coach
W roli moderatora wystąpił Karol Tokarczyk z Polityka Insight.
rk