Zmieniły się zasady udzielania teleporad
Po zmianach lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę, cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy, istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, a także gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat. Co ważne, w formie teleporady nie może odbyć się pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej, wskazanych w deklaracji wyboru.
Narodowy Fundusz Zdrowia na portalu pacjent.gov.pl radzi, aby w sytuacji, gdy lekarz nas nie przyjmie, zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.
Pacjent może skorzystać z teleporady, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-COV-2, a także, gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
Teleporada jest też wystarczająca w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego, a lekarz dysponuje dokumentacją. Dzięki teleporadzie uzyskamy zaświadczenie o stanie zdrowia. Skorzystamy z niej, gdy dziecko, które nie ma 6 lat, ma „załatwioną” poradę kontrolną, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty (nie jest fizycznym badaniem).
Przez teleporadę u lekarza uzyskamy zalecenia, e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy otrzymamy też sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał.
NFZ podnosi, że placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta.
Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty; system, przez który lekarze udzielają teleporad; sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia.
NFZ radzi, aby w przypadku, gdy nasza przychodnia została zamknięta, skorzystać z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ są – jak zapewnia Fundusz – listy poradni POZ, które udzielają teleporad oraz wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.
rk