Będzie nowy most na Odrze - Potrzebna jest obwodnica
- Nie wyobrażam sobie, żeby za kilka lat samochody jadące z projektowanego mostu w Pomorsku przebijały się przez Łężycę i Czarkowo. To rozwiązanie nie do przyjęcia – twierdzi prezydent Janusz Kubicki. – Potrzebna jest obwodnica zachodnia. Wtedy samochody ominą miasto, wyjeżdżając na Trasę Północną.
To już pewne – powstanie nowy most na Odrze w Pomorsku. Decyzja zapadła w zeszłym roku. Szacowany koszt budowy to ok. 93 mln zł. Za tę kwotę powstanie most o całkowitej długości 450-470 metrów i droga dojazdowa o długości około 3 km. To inwestycja w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionów”, którą pilotuje samorząd województwa. Rząd pokrywa 80 proc. kosztów. Na razie zarząd województwa dostanie 2,6 mln zł na przygotowanie dokumentacji. Tutaj ma wsparcie Sulechowa, Czerwieńska i Zielonej Góry, które pokrywają połowę kosztów własnych projektowania.
I w tym miejscu zaczynają się „schody”. Przygotowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich różne warianty budowy trasy od mostu w kierunku miasta - zawsze kończą się we wsi Wysokie. Wcześniej droga będzie musiała pobiec jeszcze przez przejazd kolejowy z rogatkami. To oznacza, że samochody będą musiały jechać przez Łężycę i Czarkowo. Już teraz biegnąca przez sołectwo droga DW 281 jest zapchana, w okolicy wciąż powstają nowe bloki.
- Skierowanie tutaj dodatkowego ruchu jest dla nas nie do przyjęcia. Żeby znaleźć lepsze rozwiązanie, na własny koszt przygotowaliśmy wariant 2a inwestycji i postanowiliśmy znaleźć dodatkowe pieniądze – tłumaczy wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. – Przy wsparciu posła Jerzego Materny, dwa tygodnie temu rozmawialiśmy na ten temat z sekretarzem stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Waldemarem Budą.
Magistrat chce, by nowa droga (na mapie odcinek III - kolor niebieski) ominęła wieś i wpięła się w drogę DW 279 na zachód od wsi - pomiędzy Wysokiem a Czerwieńskiem. W wariancie 2a dodatkowo powstanie wiadukt nad torami.
- To dobre rozwiązanie i nieuciążliwe dla mieszkańców – argumentuje burmistrz Czerwieńska Piotr Iwanus. – Nowe drogi powinny omijać wszystkie miejscowości.
To jednak oznacza wzrost kosztów inwestycji. Z obliczeń magistratu wynika, że w wariancie 2a most z drogami będzie kosztować 114 mln zł brutto.
- Tak, potwierdzam. Zielonogórska delegacja była u ministra Budy. Zaprezentowaliśmy naszą koncepcję i przekonaliśmy go, że warto dołożyć pieniądze – mówi poseł J. Materna. - Jeżeli można pomóc w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych Zielonej Góry, zawsze staram się to robić. W programie „Mosty dla Regionów” są rezerwy umożliwiające wysokie dołożenie pieniędzy Zielonej Górze. Trzeba tylko złożyć odpowiednie pisma.
- Wczoraj (czwartek, 2 lipca – dop. tc) otrzymałem potwierdzenie, że ministerstwo wyraziło zgodę na przygotowanie dokumentacji droższego wariantu 2a z wiaduktem i ominięciem Wysokiego – informuje wiceprezydent Kaliszuk.
[caption id="attachment_20456" align="alignnone" width="1024"] Fot. Materiały UM
Spotkanie w Warszawie dotyczące zmiany wariantu budowy mostu w Pomorsku. Od lewej: poseł Witold Czarnecki, radny sejmiku Kazimierz Łatwiński, wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, poseł Jerzy Materna oraz wiceminister Waldemar Buda.[/caption] Budowa mostu to tylko pierwszy etap drogowych inwestycji planowanych przez trzy sąsiadujące ze sobą gminy. – Potrzebna będzie jeszcze obwodnica Pomorska, by samochody nie jeździły przez wieś, a w przyszłości wybudowanie nowej drogi i nowego węzła Sulechów Północ na trasie ekspresowej S3 – informuje burmistrz Sulechowa Wojciech Sołtys. Na mapie to odcinek IV, V i VI. Natomiast włodarze Zielonej Góry i Czerwieńska są bardzo zainteresowani kontynuowaniem inwestycji w kierunku południowym. Chodzi o obwodnicę zachodnią (na mapie odcinek II – kolor fioletowy). Pobiegnie ona pomiędzy Przylepem a Czerwieńskiem i Płotami. Wtedy ostatecznie odpadnie problem z samochodami jadącymi tranzytem przez Łężycę i Czarkowo. - Obwodnica dojdzie do Trasy Północnej. Od drugiej strony, w tym samym miejscu może zostać dołączona w przyszłości Trasa Aglomeracyjna. Najważniejsze, że samochody ciężarowe jadące z mostu w Pomorsku będziemy mogli skierować na projektowaną obwodnicę południową – dodaje K. Kaliszuk. Jej budowa powinna się wkrótce zacząć. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do końca tego roku powinny być gotowe wszystkie dokumenty i pozwolenia. Budowa potrwa trzy lata. Obwodnica południowa powinna być gotowa w 2023 r. Dwa lata później samochody pojadą przez most w Pomorsku.
Spotkanie w Warszawie dotyczące zmiany wariantu budowy mostu w Pomorsku. Od lewej: poseł Witold Czarnecki, radny sejmiku Kazimierz Łatwiński, wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, poseł Jerzy Materna oraz wiceminister Waldemar Buda.[/caption] Budowa mostu to tylko pierwszy etap drogowych inwestycji planowanych przez trzy sąsiadujące ze sobą gminy. – Potrzebna będzie jeszcze obwodnica Pomorska, by samochody nie jeździły przez wieś, a w przyszłości wybudowanie nowej drogi i nowego węzła Sulechów Północ na trasie ekspresowej S3 – informuje burmistrz Sulechowa Wojciech Sołtys. Na mapie to odcinek IV, V i VI. Natomiast włodarze Zielonej Góry i Czerwieńska są bardzo zainteresowani kontynuowaniem inwestycji w kierunku południowym. Chodzi o obwodnicę zachodnią (na mapie odcinek II – kolor fioletowy). Pobiegnie ona pomiędzy Przylepem a Czerwieńskiem i Płotami. Wtedy ostatecznie odpadnie problem z samochodami jadącymi tranzytem przez Łężycę i Czarkowo. - Obwodnica dojdzie do Trasy Północnej. Od drugiej strony, w tym samym miejscu może zostać dołączona w przyszłości Trasa Aglomeracyjna. Najważniejsze, że samochody ciężarowe jadące z mostu w Pomorsku będziemy mogli skierować na projektowaną obwodnicę południową – dodaje K. Kaliszuk. Jej budowa powinna się wkrótce zacząć. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do końca tego roku powinny być gotowe wszystkie dokumenty i pozwolenia. Budowa potrwa trzy lata. Obwodnica południowa powinna być gotowa w 2023 r. Dwa lata później samochody pojadą przez most w Pomorsku.
(tc) - ŁZ