Bezpieczna, komfortowa i nowoczesna. Nowa ścieżka rowerowa przy Szosie Kisielińskiej [ZDJĘCIA]
![Bezpieczna, komfortowa i nowoczesna. Nowa ścieżka rowerowa przy Szosie Kisielińskiej [ZDJĘCIA]](/media/k2/items/cache/428c445a7498b11c5525e65db9b4014b_XL.jpg)
Szosa Kisielińska na odcinku od zjazdu na Osiedle Pomorskie do ronda Orląt Lwowskich została rozbudowana. Powstały dwie jezdnie dwupasmowe, prawoskręty i lewoskręty ułatwiające dojazd do powstającej galerii handlowej STOP SHOP. Inwestor wyłożył na ten cel 1,5 mln zł.
Oprócz ułatwień dla kierowców powstały drogi dla rowerów i pieszych, chodniki i wydzielone ścieżki rowerowe.
- Po północnej stronie powstała asfaltowa droga dla rowerów i pieszych, która połączyła istniejące trasy rowerowe biegnące od centrum miasta i od strony Starego Kisielina – tłumaczy radny Robert Górski (Zielona Razem), prezes Stowarzyszenia Rowerem do Przodu. - Działkowcy zyskali też solidny dojazd z drogi głównej – dodaje.
Po południowej stronie usunięto pozapadane płytki chodnikowe z lat 80-tych. W ich miejscu powstały chodnik z polbruku i wydzielona droga dla rowerów z asfaltu. Obie części są wystarczająco szerokie, aby zapewnić swobodne mijanie się pieszych i dwukierunkowych ruch rowerowy. Innowacją jest brak krawężników na przejazdach dla rowerzystów. Projektant w porozumieniu z urzędnikami i stowarzyszeniem „Rowerem do przodu” zrezygnował z klasycznego oddzielenia jezdni od drogi dla rowerów betonowym prefabrykatem.
- Wykonawcy mają często problem, aby zamontować obrzeża idealnie na wysokość 0 cm, więc zdecydowano o bezpośrednim połączeniu asfaltu na jezdni z asfaltem na drodze dla rowerów. Rowerzyści mogą cieszyć się komfortową jazdą bez szkodliwych drgań – wyjaśnia Robert Górski. - Droga została oświetlona energooszczędnymi oprawami w technologii LED. Pojawiły się nowe nasadzenia drzew. Od strony ogródków działkowych, w miejscu znacznych różnic wysokości terenu zamontowano barierki w neutralnej szarej barwie z elementami odblaskowymi zapewniającymi właściwą widoczność w nocy. Co ważne barierki są zamontowane poza skrajnią poziomą tras rowerowych, aby rowerzysta nie mógł zahaczyć o nie kierownicą – wylicza Robert Górski.
Wszystkie znaki drogowe zostały umieszczone na wysięgnikach nad drogami dla rowerów, aby uniemożliwić kolizję z rowerzystami i zapewnić ich dobrą widoczność dla wszystkich uczestników ruchu. Nawierzchnia przejazdów dla rowerzystów została wymalowana na czerwono farbą grubowarstwową, która zapewnia wieloletnią trwałość bez odświeżania, dobrą widoczność i odpowiednią szorstkość przez co rowerzyści mogą czuć się na niej pewnie podczas deszczu czy roztopów.
Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów zostały dodatkowe oświetlone, aby piesi i rowerzyści zbliżający się do nich byli z daleka widoczni dla kierowców.
- Takie rozwiązanie jest od wielu lat podstawowym standardem bezpieczeństwa przy realizacji miejskich inwestycji i jak pokazują statystyki przyczynia się do znacznego ograniczenia wypadków. Na drogach dla rowerów wymalowane zostały przejścia dla pieszych, piktogramy i przerywana linia osiowa rozdzielająca kierunku ruchu rowerzystów. W okolicy przystanku MZK droga dla rowerów została poprowadzona za wiatą, aby oddzielić rowerzystów od pasażerów wsiadających i wysiadających z autobusu – tłumaczy Górski.
https://wiadomoscizg.pl/inwestycje/bezpieczna,-komfortowa-i-nowoczesna-nowa-sciezka-rowerowa-przy-szosie-kisielinskiej-zdjecia#sigProId34b7e205d7
wzg