358 milionów złotych na Obwodnicę Zachodnią Zielonej Góry! [PREZENTACJA / VIDEO]
Obwodnica zachodnia ma ominąć Czerwieńsk, Płoty i Przylep. To tylko jedna część projektu. Pozostałe puzzle, o których wspomina prezydent to budowa mostu w Pomorsku i drogi od Pomorska do Sulechowa. Na tę ostatnią część projektu, brakowało pieniędzy. I jest dobra wiadomość od ministra Mariusza Błaszczaka, który uznał, że ten odcinek drogi jest istotny dla obronności kraju. MON przekaże prawie 100 mln zł.
W Czarkowie byłby armagedon drogowy
- Mamy 358 mln złotych na największą inwestycję komunikacyjną w historii Zielonej Góry – mówi prezydent Janusz Kubicki. – Udało nam się komunikacyjne puzzle poskładać w całość. Starania o budowę drogi rozpoczęliśmy w 2018 roku, kiedy rząd zdecydował, że powstanie most na rzece Odrze w Pomorsku. W 2019 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na koncepcję budowy mostu wraz z budową drogi numer 281 w Pomorsku. Niestety wszystkie te warianty wprowadzały ruch z mostu do Pomorska. A to by oznaczało, przejazd tirów przez Czarkowo. Na to nie mogliśmy się zgodzić – przekonuje. – Ta jedna z większych dzielnic Zielonej Góry, która dynamicznie się rozwija, przeżyłaby istny armagedon komunikacyjny.
W tym samym czasie miasto prowadziło działania, aby skomunikować most w Pomorsku z węzłem S3 w Sulechowie i Trasą Północną w Zielonej Górze– Chodziło nam o to, aby po drodze ominąć wszystkie możliwe miejscowości – mówi prezydent. - Budowa obwodnicy zachodniej znajduje się w strategii rozwoju województwa lubuskiego. Badania natężenia pokazują, że potrzebujemy alternatywnej trasy dla drogi S3, ale także dla Trasy Północnej, gdzie obecnie przejeżdża 32 tysiące samochodów na dobę – przekonywał.
Prezydent dziękował posłom
Prezydent podziękował za wsparcie posłom Jerzemu Maternie i Markowi Astowi. – Drogi są ważne dla wszystkich Lubuszan, nie mają barwy partyjnej – tłumaczył Janusz Kubicki.
- Gratuluję prezydentowi pozyskania dużych pieniędzy kilka ważnych inwestycji drogowych – mówił z kolei poseł Marek Ast. – Szkoda, że pani marszałek Elżbieta Anna Polak nie wspierała tego ważnego dla regionu projektu. Cieszę się, że mogliśmy z posłem Materną dołożyć ważną cegiełkę do tego projektu. Rząd z różnych programów wspiera tę inwestycję na kwotę 300 mln zł.
Poseł Jerzy Materna dodawał– Dla rządu PiS ważne są inwestycje komunikacyjne. Sam mocno o nie zabiegałem.
Zadowolony jest Wojciech Sołtys, burmistrz Sulechowa – Nie wyobrażaliśmy sobie, żeby po otwarciu mostu w Pomorsku, Sulechów nie miał właściwej komunikacji z istniejącą siecią dróg krajowych i wojewódzkich. Droga ominie Mozów, Pomorski i Laskowo, na co czekali mieszkańcy Sulechowa.
Przypomnijmy. We wrześniu, w miejscowości Wysokie, Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej zadeklarował 63 mln zł rządowych pieniędzy na budowę obwodnicy zachodniej, pod warunkiem, że marszałek województwa lubuskiego przekaże z Lubuskiego Programu Operacyjnego na tę inwestycję 30 mln zł, a miasto zapewni 17 mln zł wkładu własnego. Marszałek odmówiła. Minister Buda zapewnił jednak, że rząd dorzuci 15 mln zł i łącznie „podaruje” 78 mln zł. Po tej decyzji, zarząd województwa lubuskiego poinformował, że nie będzie problemu z zabezpieczeniem na obwodnicę 15 mln zł.
Trwają przygotowania do budowy mostu w Pomorsku, a to oznacza, że w przyszłości sznur samochodów zza Odry będzie pojedzie przez Czarkowo, a to osiedle bardzo szybko się rozbudowuje. Obecnie jedyna droga do centrum zapycha się. Jedynym rozwiązaniem jest budowa obwodnicy z mostu, która ominie wszystkie miejscowości i dojdzie do Trasy Północnej. Podczas październikowego pikniku konsultacyjnego w Łężycy, mieszkańcy w większości opowiedzieli się za budową drogi, która ominie Czerwieńsk, Płoty, Wysokie, Przylep i Łężycę.
Sejmik województwa lubuskiego, na październikowej sesji postanowił wpisać 15 mln zł na obwodnicę zachodnią pod warunkiem, że Ministerstwo Obrony Narodowej dołoży się do budowy odcinka Pomorska-Sulechów. Ten warunek został spełniony.
Drogę od Pomorska do Sulechowa sfinansuje Ministerstwo Obrony Narodowej, koszt tego zadania wynosi ok. 130 mln zł. Most w Pomorsku wraz z drogami dojazdowymi do niego to wydatek rzędu ok. 118 mln zł (w 80 proc. pochodzi z funduszy rządowych). Obwodnica zachodnia Zielonej Góry ma kosztować ok. 110 mln zł, z czego 78 mln zł to fundusze europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEniKS), województwo lubuskie dołoży do tej inwestycji 15 mln zł, a miasto Zielona Góra 17 mln zł. Łącznie trasa z Zielonej Góry do Sulechowa pochłonie 358 mln zł.
W przypadku drogi od Pomorska do Sulechowa i budowy mostu w Pomorsku, inwestorem będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich. Miasto Zielona Góra zrealizuje obwodnicę południową.
Harmonogram realizacji inwestycji:
Droga od Pomorska do Sulechowa
*Inwestor: Zarząd Dróg Wojewódzkich.
*koncepcja z decyzją środowiskową: 2022-2023
*projekt budowlany z decyzją o ZRID (decyzja o zezwoleniu na inwestycję drogową): 2023-2025
*roboty budowlane: 2025-2027
Most w Pomorsku
*Inwestor: Zarząd Dróg Wojewódzkich
*koncepcja z decyzją środowiskową: 2022
*projekt budowlany z decyzją o ZRiD: 2022-2024
*roboty budowlane: 2024-2026
Obwodnica zachodnia
*Inwestor: Miasto Zielona Góra
*koncepcja z decyzją środowiskową: 2022
*projekt budowlany z decyzją o ZRiD: 2022-2023
*roboty budowlane: 2024-2026
https://wiadomoscizg.pl/inwestycje/drogi-nie-maja-barw-politycznych-%E2%80%93-358-mln-zl-bedzie-kosztowac-obwodnic-zachodnia-zielonej-gory#sigProId24ec03aa6f
rk