Janusz Kubicki: Pozyskaliśmy gigantyczne pieniądze, które pozwolą nam rozwiązać wiele problemów komunikacyjnych
Obwodnica Południowa, Zachodnia i Trasa Aglomeracyjna, realizacja tych ważnych zadań drogowych z pewnością przełoży się na komfort poruszania się w mieście. Obwodnice nie tylko odciążą centrum, pozwolą też mieszkańcom sołectw i okolicznych gmin szybciej dostać się do miasta. O tym, jak ważne jest planowanie i budowanie nowych dróg świadczą ostanie problemy komunikacyjne wynikające z zamknięcia wiaduktu na ul. Zjednoczenia. Ruch dla samochodów ciężarowych został tam wstrzymany. Śmieciarki, autobusy MZK i ciężkie pojazdy korzystają z alternatywnych tras, a to generuje korki w różnych częściach miasta.
O nowych rozwiązaniach drogowych i dotacji do budowy Trasy Aglomeracyjnej mówił na antenie Radia Index Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry. Przypominamy, miasto pozyskało 65 mln zł na kontynuację aglomeracyjnej.
- Zamknięcie wiaduktu dla pojazdów ciężarowych spowodowało, że ciężkie pojazdy z naszych miejskich jednostek jeżdżą dłuższą trasą, to wygeneruje dodatkowe koszty, bo paliwo drożeje i wiele wskazuje na to, że jeszcze będzie drożeć – mówił Janusz Kubicki. - Musieliśmy wytyczyć też nowe trasy dla autobusów MZK. Szkoda, że nie pozyskaliśmy tych pieniędzy wcześniej, uniknęlibyśmy komplikacji wynikających z zamknięcia wiaduktu – dodał Kubicki.
Rządowe wsparcie w wysokości 65 mln zł na budowę drugiego etapu Trasy Aglomeracyjnej to ogromny sukces władz Zielonej Góry i najwyższa w naszym województwie dotacja w ramach drugiego naboru do Polskiego Ładu. W sumie w tej edycji Programu Inwestycji Strategicznych zaakceptowanych zostało 5 tys. wniosków, w tym 166 z woj. lubuskiego.
- Jestem zadowolony, bo patrząc na ostanie 30 lat, to tak duże dofinansowanie miasto otrzymało do obwodnicy południowej, północnej, a w ostatnim czasie do zachodniej i do budowy szpitala. To będzie kolejna z tak dużych dotacji – mówił Kubicki, dziękując jednocześnie wszystkim zaangażowanym w proces pozyskania dofinansowania do inwestycji. - To są gigantyczne pieniądze, które pozwolą nam rozwiązać wiele problemów komunikacyjnych. Gdybyśmy nie szli do przodu i nie prowadzili w mieście inwestycji drogowych dających dostęp do S3 lub Trasy Północnej, to proszę sobie wyobrazić dziś przejazd ul. Bohaterów Westerplatte lub ul. Wrocławską – dodał.
Jak pobiegnie drugi etap Trasy Aglomeracyjnej? Będzie miała początek na Trasie Północnej - między rondem Piastów Śląskich (wyjazd na Krosno Odrzańskie) i rondem Ireny Sendlerowej (wyjazd na Przylep) - planowane jest nowe rondo. Z jednej strony będzie to wylot na projektowaną obwodnicę zachodnią, z drugiej - na Trasę Aglomeracyjną. Nowa droga pójdzie w okolicy zakładów budowlanych oraz producenta kostki brukowej, a jej odnoga - w stronę budowanego osiedla Leśny Dwór i dalej wzdłuż linii kolejowej. Z kolei na wysokości ul. Chemicznej, Zimnej (ale po południowej stronie torów) - w okolicy hurtowni z akcesoriami meblowymi - powstanie nowy wiadukt. Obecnie w tym rejonie istnieją dwa stare, poniemieckie wiadukty. Dalej trasa poprowadzi w stronę osiedla Zacisze i połączy się z rondem Haliny Lubicz (skrzyżowanie ul. Zacisze z Prostą i Działkową).
Co dalej? - O tym będziemy rozmawiać w najbliższych miesiącach z okolicznymi mieszkańcami oraz działkowcami – wyjaśnia Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta miasta. - Najprawdopodobniej wybrany zostanie wariant poszerzenia ulic Działkowej i Zacisze do minimum trzech pasów ruchu. Finansowanie tych inwestycji mogłoby być realizowane z kolejnej edycji Polskiego Ładu.
wzg / ri