Obwodnica Zachodnia: drugie spotkanie konsultacyjne w Przylepie [ZDJĘCIA]
![Obwodnica Zachodnia: drugie spotkanie konsultacyjne w Przylepie [ZDJĘCIA]](/media/k2/items/cache/933852ab1ca9276ae0dc02b13216d86c_XL.jpg)
W konsultacjach wzięli udział przedstawiciele konsorcjum firm: Biuro Inżynierskie „Damart” ze Szczecina oraz Biuro Projektowo-Realizacyjne Olpro z Zielonej Góry. Miasto reprezentowali zastępca prezydenta Krzysztof Kaliszuk oraz Krzysztof Staniszewski i Michał Szulc, zastępcy dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami. Moderatorem dyskusji był radny Paweł Zalewski (niezrzeszony), przewodniczący miejskiej komisji ds. konsultacji i budżetu obywatelskiego.
- Do konsultacji w mieście podchodzimy rzeczowo i z dużymi oczekiwaniami – mówił Krzysztof Kaliszuk. - Dobrze pamiętam, jak osiem lat temu przeprowadziliśmy szereg konsultacji poświęconych przebiegowi dużo bardziej skomplikowanej inwestycji, budowanej obwodnicy południowej. Byliśmy w Raculi, Drzonkowie, Ochli i Świdnicy i na Jędrzychowie. Za każdym razem wsłuchiwaliśmy się w głosy mieszkańców i obecnie ta obwodnica ma przebieg, który możliwie najmniej utrudnia życie mieszkańcom i spełnia wszelkie normy ekologiczne. Bo nie przecina Wzgórz Piastowskich, jak straszyli jej przeciwnicy i jest oddalona symetrycznie od zabudowań Świdnicy i Jędrzychowa, odciąży sołectwa Racula, Drzonków i Ochla. A to pokazuje, że konsultacje społeczne mają sens – podkreślał.
K.Kaliszuk tłumaczył, że głównym powodem budowy obwodnicy zachodniej jest stworzenie alternatywy dla odcinka drogi S3 pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą, po powstaniu mostu w Pomorsku. – Tym odcinkiem obecnie przejeżdża pond 40 tysięcy pojazdów na dobę. Chodzi nam też o rozładowanie korków na Trasie Północnej. Dzięki obwodnicy zachodniej zmniejszy się ruch samochodów ciężarowych przez Przylep. A wiem, że jest uciążliwy dla mieszkańców, bo często popołudniami przejeżdżam przez to sołectwo. Dojazd do marketu i szkoły w godzinach szczytu jest uciążliwy. I wierzymy w to, że każda rozsądna osoba, w tej sytuacji nie wybierze przejazdu przez Przylep tylko alternatywę komunikacyjną, którą stworzymy. Pojedzie przez Trasę Północną, od ronda przy Zjednoczenia trasą na Gubin i wjedzie w obwodnicę zachodnią i dojedzie do ronda, które powstanie między Przylepem a Płotami – przekonywał K. Kaliszuk.
Zastępca prezydenta tłumaczył, że projektanci przygotowali rozwiązanie, które pomoże mieszkańcom ulic Handlowej i Piłsudskiego dojechać bezpiecznie do obwodnicy. Wszystko jednak zależy od wyniku konsultacji. Zapowiedział, że po spisaniu i przeanalizowaniu wszystkich uwag od mieszkańców, za miesiąc przyjdzie pora na spotkanie podsumowujące.
Pytań nie zabrakło
Zainteresowani mieszkańcy wzięli przedstawicieli miasta w krzyżowy ogień pytań.
- Z tego wiem, konsultacje społeczne wymagają przedstawienia minimum dwóch wariantów przebiegu trasy, w jakim celu przedstawiono ten trzeci – padło pytanie z sali.
- Ten trzeci wariant, tzw. zielony, choć krótszy (wszystkie zakładają budowę ok. 8 kilometrów drogi – red.). wydawał nam się tańszy, a nam w miarę możliwości chodzi o zaoszczędzenie pieniędzy.
Mieszkańcy pytali też K. Kaliszuka o artykuł „Gazety Wyborczej”, w którym poinformowano, że jedno z rond będzie zlokalizowane zbyt blisko torów kolejowych, co utrudni spółce PKP PLK modernizację linii kolejowej. K. Kaliszuk zapewnił, że nie ma takiego zagrożenia, a informacje są nieprawdziwe.
Sporo było też obaw o to, czy obwodnica zachodnia zamiast ułatwić, nie utrudni życia mieszkańcom. Niektóre osoby na sali dowodziły, że ruch w Przylepie w przyszłości jeszcze się zwiększy. Przedstawiciele miasta rozwiewali te obawy, zapewniając, że to jest dopiero faza konsultacji.
Przypomnijmy. Do mostu w Pomorsku ma prowadzić obwodnica, która ominie Łężycę, Czerwieńsk, Płoty i Przylep. Drogę od Pomorska do Sulechowa sfinansuje MON, koszt tego zadania wyniesie ok. 130 mln zł. Most w Pomorsku wraz z drogami dojazdowymi do niego to wydatek rzędu ok. 118 mln zł (80 proc. pieniędzy pochodzić będzie z funduszy rządowych). Obwodnica zachodnia Zielonej Góry ma kosztować ok. 110 mln zł, z czego 78 mln zł to fundusze europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEniKS), województwo lubuskie dołoży do tej inwestycji 15 mln zł, a miasto Zielona Góra 17 mln zł. Łącznie trasa z Zielonej Góry do Sulechowa pochłonie 358 mln zł.
Pod koniec roku miasto ogłosi przetarg na obwodnicę w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Roboty budowlane przewidywane są w latach 2024-2026. W tym przypadku inwestorem jest Zielona Góra. Za drogę z Pomorska do Sulechowa i most ma odpowiadać Zarząd Dróg Wojewódzkich.
https://wiadomoscizg.pl/inwestycje/obwodnica-zachodnia-drugie-spotkanie-konsultacyjne-w-przylepie#sigProId0961dd0e9a
wzg