Rząd daje pieniądze na obwodnicę zachodnią – czy droga powstanie? [VIDEO]
Konferencja prasowa w sprawie finansowania obwodnicy, odbyła się w czwartek, 2 września, w środku lasu, w miejscu, gdzie przebiegnie nowa droga. Obwodnica zachodnia pobiegnie pomiędzy Przylepem a Czerwieńskiem i Płotami. Dzięki temu odpadnie problem z samochodami jadącymi tranzytem przez Łężycę i Czarkowo. Obwodnica dojdzie do Trasy Północnej. Od drugiej strony, w tym samym miejscu, w przyszłości może zostać dołączona Trasa Aglomeracyjna. Najważniejsze jest to, że samochody ciężarowe jadące z planowanego mostu w Pomorsku będą skierowane na projektowaną obwodnicę południową.
fot. Bartosz Mirosławski UM
Kasa od rządu
- Obwodnica zachodnia Zielonej Góry to inwestycja od lat oczekiwana przez lubuskich samorządowców i wskazywana jako priorytetowa – mówił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej w rządzie Mateusza Morawieckiego. – Chcemy tę lokalną inwestycję współfinansować w kwocie 63 mln zł. Częścią tej obwodnicy będzie most w Pomorsku, do którego też dołożymy fundusze. Aby „dopiąć” tę drogę potrzebne są jeszcze obwodnice Czerwieńska, Płotów i Przylepu. Miasto Zielona Góra zadeklarowało, że dorzuci 15 proc. do zadania, czyli ok. 16 mln zł. Oczekujemy decyzji ze strony zarządu województwa lubuskiego, że dołoży brakującą kwotę ze środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – podkreślił. – Niestety jest dość sceptyczny w tej sprawie, co mnie bardzo dziwi. Jesteśmy gotowi do rozmów.
fot. Bartosz Mirosławski UM
Liczymy na partnerskie traktowanie!
- Gigantyczne osiedle Czarkowo wciąż się rozbudowuje – zauważył prezydent Janusz Kubicki. – Nie wyobrażam sobie, żeby po wybudowaniu mostu w Pomorsku, w tym miejscu miały pojawić się samochody ciężarowe. Bez obwodnicy zachodniej nie będzie innej alternatywnej drogi, bo wiadukt prowadzący do Czerwieńska jest za niski. Prezydentem jestem kilkanaście lat, ale już w 2007 r. przyjechał do mnie przyjaciel z Czerwieńska i poprosił o walkę o most w Pomorsku.
Prezydent podziękował ministrowi W. Budzie. – Nie jest prawdą, co mówi pani marszałek, że trzeba pana na kolanach o coś prosić. Cieszę się, że miał pan dla nas czas na rozmowy i przekonaliśmy pana swoimi argumentami. Mam nadzieję, że nie będę musiał prosić pani marszałek Elżbiety Anny Polak na kolanach, aby nie sabotowała tej inwestycji, bo to nie jest inwestycja ani PiS ani PO. Bardzo dziękuję ministrowi za partnerskie potraktowanie, na to samo liczę ze strony zarządu województwa.
Na konferencji prasowej byli też obecni wojewoda lubuski Władysław Dajczak, poseł Marek Ast i Kazimierz Łatwiński, radny sejmiku lubuskiego, doradca wojewody ds. transportu i Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta Zielonej Góry.
- Brakuje nam pieniędzy na obwodnicę Przylepu, wartą ok. 36 mln zł. To odcinek ok. 3 kilometrowy. Miasto dorzuci 6 mln zł. Liczymy, że 30 mln zł dołoży zarząd województwa lubuskiego – wylicza K. Kaliszuk.
fot. Bartosz Mirosławski UM
Spełnione marzenia posła
- Mam ogromną satysfakcję – nie ukrywa poseł Jerzy Materna. – Spełniają się mają marzenia. Od 2005 r., kiedy zostałem posłem Ziemi Lubuskiej chciałem, aby na rzece Odrze powstały trzy mosty, w Milsku już realizowany, projektowany w Pomorsku i w Połęcku wpisany w Strategię Rozwoju Województwa Lubuskiego. Zarząd województwa lubuskiego deklaruje, że przekaże brakujące ok. 30 mln na budowę obwodnicy zachodniej. Trzymam za słowo.
Miasto w październiku 2022 r. chce mieć gotowy program funkcjonalno-użytkowy (stanowi podstawę ustalania planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych) wraz z decyzją środowiskową na budowę obwodnicy. W listopadzie przyszłego roku zostałyby ogłoszone dwa przetargi na realizację zadania w trybie „Zaprojektuj i Wybuduj”. Droga byłaby gotowa pod koniec 2025 r.
fot. Bartosz Mirosławski UM
rk