To będzie drogowa rewolucja. Miasto bierze się za mniejsze osiedlowe ulice i uliczki oraz duże skrzyżowania
To będzie rok małych i dużych inwestycji drogowych w Zielonej Górze . – Już teraz szykujemy się do pierwszych remontów, a w między czasie prowadzimy inwentaryzację i tworzymy listę kolejnych remontów – wyjaśnił Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta Zielonej Góry na antenie Radia Index.
- Jako miasto otrzymaliśmy pierwszą rządową dotację na remont ulic. Wytypowaliśmy ponad czterdzieści i w najbliższych dniach będziemy mieć potwierdzenie ze strony rządu na ich realizację. Mamy też gwarancję, że na przełomie marca i kwietnia, odbędzie się kolejny nabór, dlatego przygotowujemy dokumentację tych remontów dróg, które są najważniejsze i sądzę, że w jednym z tych dwóch rozdań ta ulica (red. przy Zaciszu) się znajdzie, ponieważ naprawdę bardzo wiele ulic będzie realizowanych – wyjaśnił Kaliszuk.
Zastępca prezydenta Zielonej Góry, podkreślił, że nie tylko uliczki w Starej Zielonej Górze zostały wytypowane do remontu. Np. wiele drogowych nowości szykuje się w Jędrzychowie.
- Jeżeli chodzi o sam Jedrzychów to planowany jest generalny remont ul. Zawiszy Czarnego, Nowojędrzychowskiej, Kąpielowej, Mokrej, Zbożowej, Jagodowej i odcinek ulicy Liliowej. Mamy więc modernizację siedmiu ulicy, kluczowych dla osiedli zlokalizowanych na Jędrzychowie, które spowodują, że jakość dróg poprawi się znacząco – mówił Kaliszuk. - Robimy teraz przegląd wszystkich ulic, które nie znalazły się w tym pierwszym etapie, zakończymy go do końca marca. Wówczas jeżeli będzie ogłoszony ten nowy nabór, gdzie będzie znów około 40-50 ulic remontowanych wskażemy, które będą wybrane – dodał.
Słuchacze audycji „Prezydent na 96 fm” pytali także o możliwość rozładowania korków na rondzie przy urzędzie marszałkowskim oraz przy ul. Wyspiańskiego. – Czy są plany, aby udrożnić ruch na trasie z Focus Mall w kierunku ul. Wyspiańskiego? – o to pytała Pani Bożena.
- Pani Bożena słusznie zauważyła, że przebudowa skrzyżowań poprawi komunikację w tych newralgicznych miejscach. My, realizując takie inwestycje opieramy się na środkach zewnętrznych, głownie unijnych, bo uważamy, że nie ma sensu płacić w 100 proc. ze swoich środków, gdy ktoś może nam dać 85 proc., oczywiście pod warunkiem, że napiszemy dobry wniosek.
- Przypomnę, że właśnie realizujemy pierwszy etap inteligentnego transportu drogowego, w ramach którego autobusy zostaną wyposażone w odpowiednie urządzenia, które spowodują, że przy sygnalizacjach one będą otrzymywać pierwszeństwo w stosunku do pozostałych uczestników ruchu . To spowoduje, że o 20 proc. przyspieszy ruch MZK, a o 10 proc. pozostałych pojazdów i każdy będzie usatysfakcjonowany – tłumaczył Kaliszuk. - Skupiliśmy się na dwóch pierwszych najważniejszych dla nas skrzyżowaniach, czyli ul. Lwowskiej z Wrocławską. Tam będzie dołożony prawoskręt i zlikwidowane jedno przejście dla pieszych, żeby można było udrożnić ruch samochodowy. Podobne inwestycje będą zrealizowane na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z Zaciszem na wysokości sklepu LIDL. Natomiast w planach mamy kolejne skrzyżowania – dodał zastępca prezydenta miasta.
wzg / ri