Zobacz jak przebiega budowa obwodnicy południowej!
To największa inwestycja drogowa prowadzona przez miasto. Wycinka drzew zaczęła się w lutym. W marcu zostały uprzątnięte drzewa z wyjątkiem tzw. karpin (drewno części podziemnej drzewa wraz z pniakiem pozostałym po ścięciu – red.). Drogowcy przystąpili do robót ziemnych: wykopów, wyprofilowania terenu pod jezdnię.
Wykopy są zaawansowane w ok. 20 proc., a nasypy w 15 proc. – szczegółowo wylicza
Józef Włosek, inżynier kontraktu z firmy Promost. – Wykonawca układa już pierwszą warstwę podbudowy i przygotowuje się do montażu tzw. przepustów pod koroną drogi.
Trwają też roboty mostowe między innymi zbrojenie ław fundamentowych i izolacja przeciwwilgociowa ław fundamentowych.
- Przygotowujemy się do usuwania kolizji telekomunikacyjnych, elektrycznych i kanalizacyjnych – dodaje J. Włosek.
Nowa droga odciąży Trasę Północną
Przypomnijmy. Obwodnica zacznie się nieopodal Świdnicy, obecnie jest tam rozjazd na drodze nr 27. Jadąc od strony Wilkanowa i Zielonej Góry, w lewo skręcimy na obwodnicę południową a w prawo na drogę Świdnica - Trasa Północna. Dalej droga ominie Ochlę, przejdzie pomiędzy kąpieliskiem a skansenem, od południa ominie Jędrzychów i pobiegnie przez las pomiędzy „starą” Zieloną Górą a Drzonkowem i Raculą. Dzięki temu wyprowadzi się ruch tranzytowy z tych sołectw. Szczególnie trudna sytuacja jest w Drzonkowie, gdzie wąska główna ulica uniemożliwia zbudowanie chodnika.
Inwestycja realizowana będzie prawie w całości poza granicami „starej” Zielonej Góry, tych jeszcze sprzed połączenia. Jedyny wyjątek to okolice wysypiska śmieci w Raculi.
Co ważne, droga nie pobiegnie przez Wzgórza Piastowskie, ale pomiędzy kąpieliskiem i skansenem w Ochli. Do trasy z Wieży Bismarcka w Wilkanowie będzie ok. 2-3 km.
Obwodnica południowa jest potrzebna między innymi po to, żeby odciążyć Trasę Północną, gdzie panuje olbrzymi ruch.
Na obwodnicy o długości 12,7 km znajdą się cztery ronda umożliwiające bezpieczny zjazd w inne drogi. Powstanie również pięć obiektów mostowych umożliwiających bezpieczny przejazd i przejście pod obwodnicą na drugą stronę. Trzy z nich będą ekologiczne, czyli przystosowane do przemieszczania się zwierząt.
Obwodnicę projektuje i buduje za 127,2 mln zł firma Strabag. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W planach jest obwodnica zachodnia
Na tym nie koniec dużych inwestycji komunikacyjnych w Zielonej Górze. Jak zapowiedział, w piątek (9.07) wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk w Radiu Index, miasto przymierza się już do budowy obwodnicy południowej, która ma odciążyć miasto i region.
- Miasto przygotowało przed dwoma laty koncepcję. Ta obwodnica została wpisana do strategii rozwoju województwa. Mówi ona o jednoczesnej budowie nowego mostu w Pomorsku. Obwodnica Zachodnia jest także obwodnicą Płotów, Przylepu i Czerwieńska – tłumaczy K. Kaliszuk.
Pieniądze na te zadanie miałyby pochodzić między innymi z Regionalnego Programu Operacyjnego. I tu zaczyna się problem, bo zdaniem prezydenta marszałek lubuska Elżbieta Anna Polak ma w tej sprawie inne zdanie. - 19 maja prezydent złożył wniosek do pani marszałek, by to zadanie w ramach RPO się znalazło. Minęły prawie dwa miesiące i nie uzyskaliśmy żadnej odpowiedzi. Czekamy na spotkanie – wyjaśnia K. Kaliszuk.
Warto przypomnieć, że Urząd Marszałkowski musi zatwierdzić każdą inwestycję. Na liście priorytetów, które województwo ma zamiar realizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego nie ma obwodnicy zachodniej.
https://wiadomoscizg.pl/inwestycje/zobacz-jak-przebiega-budowa-obwodnicy-poludniowej#sigProId538abcb1d3