Młoda kadra UZ pokazuje swoje prace

Tym razem prezentowane są prace młodej kadry. Część z nich wzbogaci istniejący już zbiór, obejmujący dotychczas ok. 20 obiektów. Tak jak poprzednio, wystawiane dzieła reprezentują szerokie spektrum technik i stylistyk oraz różne dziedziny sztuk wizualnych – malarstwo, instalację i multimedia.
Po klasyczne formy malarskie sięgają Liwia Litecka i Cezary Bednarczyk. Seria Ptaki (2019) stworzona przez młodą artystkę jest utrzymana w konwencji iluzjonistycznych martwych natur holenderskich trompe l`oeil malowanych na desce. Z kolei Cezary Bednarczyk w swych kompozycjach olejnych na płótnie stworzonych w tym roku (We The People i Zanikanie, 2022) podejmuje refleksję na temat ciemnych stron ludzkiej natury, widocznych w obecnych czasach – zawiści, zezwierzęcenia, wszechobecności i nagłości śmierci. Po tych, którzy odchodzą, pozostają już tylko fotografie. Fotografia jako symbol utrwalania wspomnień jest także inspiracją dla Kacpra Będkowskiego. Przy pomocy udrapowanych połyskliwych tkanin tworzy imitacje zdjęć morza w formacie pocztówkowym. Siłą jego minimalistycznych prac z serii Wspomnienia z wakacji (2022) jest gra z iluzją optyczną. Refleksja na temat zagarniania natury przez sztukę i sztuki przez naturę jest także tematem instalacji Kondrada Juścińskiego, przedstawiającej Organizmy – instrumenty (2018) wykonane z wydrążonych tykw i naciągniętych na nie strun z żyłki. Praca Karoliny Spiak 10 oddechów (2008–2019) to zestaw obiektów wykonanych z dmuchanego szkła i poxiliny. Nieco przypominają banki mydlane, lecz w przeciwieństwie do nich są stabilne i nie ulatują w powietrze. Multimedialna realizacja Katarzyny Smugarzewskiej w czytelny sposób odnosi się do realiów czasów pandemii. Trzy obiekty jej autorstwa zatytułowane Strefa intymności to popiersia manekinów, na których twarzach specjalnie zaprojektowane uprzęże podtrzymują maski ochronne, stając się wieloznacznym sygnałem przymusu i zniewolenia, odnoszącym się zapewne i do kwestii wolności słowa. Będący uzupełnieniem tej instalacji film (Nie)ważne ukazuje zdjęcia kilkuset maseczek ochronnych sfotografowanych w różnych miejscach.
Wystawę można oglądać do końca lutego. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią, na zwiedzanie trzeba się umówić. Kontakt znajdziemy na stronie Galerii Rektorat: galeriarektorat.blogspot.com
ah - ŁZ